Historie

Bart Bleekman, Jaap Schoenaker en Fons Steverink zijn legendarische namen in onze verening. Zij richtten op 28 januari 1964 onze vereniging op. Paul Koolenbrander, onderwijzer op de Augustinusschool was de eerste dirigent.
Elk jaar vieren we deze datum en beginnen dan steevast met een optreden ergens in een zorgcentrum in de regio.
In ons archief zijn verhalen opgeslagen over concertreizen naar Lindenholzhausen, Mὕden, Gent en Brugge, Kerkrade en in 2019 naar Trier.
Ook vinden we daar artikelen over aansprekende concerten, zoals het Mekers Millennium (2000) , jubileumconcerten, o.a. in Amphion, het Memorialconcert in 2018,Benefietconcerten als voor Ethiopië in 2015 en recentelijk in 2019 voor Care Travel
In 2020 staat Ben Simmes vijfentwintig jaar als dirigent voor het koor.

Concerten en uitvoeringen

Wij verzorgen minimaal een maal per jaar een concert. Onze vaste locatie is dan de Martinuskerk in Gaanderen. Soms nodigen wij andere koren uit. Soms zijn landelijk en regionaal bekend solisten onze gast. Erg goede herinneringen hebben we aan Henk Poort, John van Halteren en Henriette van Lith. Namen uit de laatste jaren zijn Robert Muuse, Lizzy Ossevoort en Stefan Bos.
Soms gaan we naar buiten en zijn dan aanwezig bij evenementen in de omgeving, zoals festivals en (jaar) markten.
Regelmatig, zoals elk jaar bij onze verjaardag, bezoeken wij een zorgcentrum in de omgeving.
Beelden van optredens staan op op deze site  www.gaanderensmannenkoor.nl.

Hoogtepunten

Hoogtepunten uit de geschiedenis zijn die concerten, die gebeurtenissen waarover elk lid, elke fan, kortom iedereen na jaren nog over praat.
Wij kennen er veel. Misschien wel te veel om op te noemen.
Ouderen onder ons praten nog vaak over het eerste optreden bij een concours in Helenaveen, waar Jules de Corte in de zaal zat.
Wij organiseerden in 2000 een rondtrekkend circus met vijf zangkoren uit de omgeving, de Mekers Millennium Muziek Marathon.
Erg aansprekend waren de optredens van alle koren van onze dirigent Ben Simmes, o.a. de “Drie onder een kap” concerten met Con Spirito uit Dinxperlo en het Varssevelds Mannenkoor.
Het Gouden Gala Concert in 2014 kende een uitverkocht Amphion in Doetinchem.
Veel goodwill kregen we door de organisatie van Benefietconcerten voor Ethiopië en Care Travel
Dat het koor op veel markten thuis is bewezen een concert in 2018 , waar we allemaal nummers zongen, die ooit in de Top 40 hadden gestaan en in hetzelfde jaar verleenden we medewerking aan het Memorialconcert van het Symfonisch Blaasorkest Gaanderen.

Geen afbeelding
Martinuskerk Gaanderen
GM met Con Spirito, m.m.v. Martje van de Kamp, Julian Simmes en Tijmen Stevering.
Datum :  zo 17 mrt 2024